Відділ державної реєстрації Солонянської селищної ради нагадує
Останнім часом почастішали випадки звернення співвласників та сусідів до органів щодо надання довідок “про склад родини”, “про місце реєстрації”, тощо. Звертатися людей змушують чиновники та службовці на місцях – УПСЗН (собес), військовий комісаріат, газове господарство, тощо – для всіх них орган реєстрації чомусь дорівнюється до ЖКП (ЖЕК), а це зовсім не так.
Повноваження ЖЕКів видавати довідку про склад сім’ї тягнуться ще з радянських часів. Єдиним діючим нормативно-правовим актом того часу, що надавав повноваження ЖЕПам видавати такі довідки, була постанова Ради Міністрів УРСР від 11.12.1984 р. № 470, у п. 18 якої закріплено, що «довідка про склад сім’ї та реєстрацію видається організацією, що здійснює експлуатацію житлового будинку, або громадянином, що має у власності житловий будинок».
У 2012 році у зв’язку з набранням чинності Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу Міністерства внутрішніх справ від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», функції паспортистів, які працювали при ЖЕКах і видавали довідки про склад сім’ї, перейшли до Державної міграційної служби. Однак по факту, реалії не співпадали з вимогою Закону — і довідку про склад сім’ї продовжили видавати паспортисти при ЖЕКах.
На даний час реєстрацію місяця проживання громадян, згідно положень постанови КМУ № 207 від 02.03.2016 року, (ПРАВИЛА реєстрації місця проживання), мають здійснювати ВИКЛЮЧНО органи місцевого самоврядування. Але станом на поточний час вони не надають таку довідку, що звісно ж ускладнює оформлення соціальних виплат і пільг, та інших процедурних питань у організаціях де такі довідки вимагають.
Відповідно до п. 3 Прикінцевих та перехідних положень (розділ ІІ) Закону України від 10.12.2015 № 888-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг” житлово-експлуатаційні організації, передають картотеку з питань реєстрації фізичних осіб (на підставі якої й видається довідка про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб), відповідним виконавчим органам місцевого самоврядування. Передача такої картотеки ОСББ є прямим порушенням вимог норм чинного законодавства.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, резюмуємо — видача довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб є наданням адміністративної послуги, а Голова правління ОСББ не є суб’єктом надання адміністративних послуг, відповідно видача такої довідки є прямим порушенням норм Закону. «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні».
З грудня 2016 року, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 №861, якою внесено зміни до постанов Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 р. №470 і Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 р. №117, довідка за Формою №3 (про склад сім’ї) втратила чинність та її виключено з переліку документів. Витребування подання довідки за формою №3 чи надання послуг з видачі довідки за формою №3 не передбачено законодавством. Для отримання довідки про реєстрацію місця проживання особи громадянам необхідно звертатись до Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) за місцем реєстрації.
Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» передбачено, що довідки про реєстрацію місця проживання видаються виключно органами реєстраціїю