Чи законно діють колектори і як захистити себе в разі погроз або нав'язливих дзвінків?
Якщо вам надходять дзвінки або листи щодо кредиту, який ви не брали та щодо якого не виступали поручителем, можна говорити про порушення Закону України "Про захист персональних даних".
Номер телефону людини та її домашня адреса — це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника. Погрози, цілодобові дзвінки боржнику та членам сім'ї, використання лайливих слів у повідомленнях, поширення образливих фотоколажів тощо - це порушення низки статей Конституції України (статті 3, 21, 22 та 32), Цивільного кодексу України (статті 3, 291, 301, 302 та 308), Кримінального кодексу України (стаття 182). Якщо колектор погрожує примусово стягнути борг — це обман.
Лише органи державної виконавчої служби та приватні виконавці мають законодавчі підстави примусово стягувати заборгованість, дотримуючись офіційних процедур. Колекторські компанії можуть тільки інформувати боржника або поручителя про наявність боргу.
Якщо вам телефонують щодо кредиту, який вас не стосується, зверніться з письмовою скаргою до керівництва колекторської компанії, а також заповніть онлайн-форму на офіційному сайті НБУ bank.gov.ua, надішліть звернення на електронну пошту nbu@bank.gov.ua або зателефонуйте на номер контакт-центру 0-800-505-240 НБУ.
Якщо колектори погрожують, необхідно звернутися до правоохоронних органів. Фіксуйте дзвінки та номери телефонів, з яких телефонують. Зберігайте всю наявну у вас інформацію щодо вимог фінансової компанії, наприклад, смс-повідомлення. Вони можуть стати доказом погроз і будь-яких інших незаконних дій.