Кібербулінг – це булінг із застосуванням цифрових технологій. Він може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах та мобільних телефонах. Це неодноразова поведінка, спрямована на залякування, провокування гніву чи приниження тих, проти кого він спрямований.

Будьте уважні, якщо ваша дитина:

  • проводить незвично багато часу в інтернеті, особливо вночі,
  • раптово вимикає комп’ютер, коли ви заходите у кімнату,
  • відповідає на телефонні дзвінки від людей, яких ви не знаєте,
  • нервує, коли отримує нові повідомлення,
  • втрачає інтерес до використання всіх гаджетів,
  • отримує подарунки поштою невідомо від кого,
  • втрачає інтерес до школи, нервує або турбується, коли туди потрібно йти,
  • менше спілкується з друзями і родиною та стає потайною.

Пам'ятка для батьків:

  • Поясніть дитині, що це не її вина. Що Ви підтримаєте її в будь-якому разі, що Ви – на її боці та вам можна довіряти
  • Збережіть все листування, зробивши скріншоти
  • Заблокуйте акаунти, з яких пише агресор – поставте в чорний список та ігноруйте. Іноді кривдник відступає, коли не отримує реакції
  • Поміняйте номер телефону дитини і на деякий час видаліть всі сторінки у соцмережах. Якщо дитина буде відчувати себе таким чином «відрізаною» від світу його друзів – створіть нові, секретні сторінки для дитини з іншим ім’ям і без фото, щоб тільки сім’я і друзі знали про них
  • З’ясуйте, чи знайома дитина з агресором у реальному житті або чи планує зустрітися. Дізнайтесь, що йому відомо про дитину (реальне ім’я, прізвище, адресу, телефон, номер школи). Запропонуйте свою допомогу – обговоріть, як можна знешкодити, заблокувати агресора. Поясніть, якій небезпеці може піддатися дитина при зустрічі з незнайомцями, особливо без свідків.
  • Зверніться в поліцію. Якщо погрози є досить серйозними, стосуються життя або здоров’я дитини, а також членів Вашої родини, то Ви маєте право на захист з боку правоохоронних органів.

Якщо Ви не впевнені в своїй оцінці того, наскільки серйозно те, що сталося з дитиною, або дитина недостатньо відверта з Вами і не готовий йти на контакт, зверніться до психолога.

Що робити вчителю?

       Важливо правильно повести себе, адже в руках вчителя можливість звести конфлікт нанівець чи розпалити його з новою силою.

  • • Не шукайте винного. Допоможіть класу проявити турботу про того, кого ображають.
  • • Не приховуйте випадки булінгу в класі заради збереження репутації школи.
  • • Доведіть ситуацію до відома батьків дітей з обох сторін конфлікту.
  • • Звертайтесь до шкільного психолога за консультацією.
  • • Не залишайте справу, як є, у надії, що ситуація виправиться самотужки. Не виправиться.

          Агресор і жертва мають приблизно однакові стартові позиції, які привели їх до ситуації. Невпевненість у собі одного та бажання ствердитись за рахунок слабшого проти невпевненості у собі та відсутності можливості постояти за себе. У цій битві переможців немає, допоможіть дітям вийти з ситуації максимально безболісно. 

Поради для дитини

1. Не поспішай, не виплескуй свій  негатив у кібер-простір. Важливо домовитись із  дитиною, щоб вона не відповідала на вразливі повідомлення до того, як порадиться з дорослими. Старшим дітям запропонуйте правило: перед тим, як писати і відправляти повідомлення, потрібно заспокоїтись, притишити роздратування, злість, образу, гнів. Емоції – погані порадники, вони минають, а написане й відправлене в Інтернет продовжує нести та помножувати негатив уже без Вашої волі і контролю.

2. Будуй власну онлайн-репутацію, не провокуйся ілюзією анонімності. У віртуальному просторі, як і в реальному, діє золоте правило: стався і дій стосовно інших так, як хотів би, щоб ставились до тебе. Крім того, Інтернет фіксує історію, яка складається із публічних дій учасників і визначає його онлайн-репутацію – накопичений образ особистості в очах інших учасників: заплямувати її легко, виправити – важко.

3. Зберігати підтвердження факту нападів. Потрібно роз’яснити дитині: якщо її неприємно вразило якесь повідомлення чи картинка на сайті (фото, відео, будь-що), правильна реакція – вимкнути екран (щоб зупинити негативний вплив) і негайно звернутись до батьків за порадою. Старші діти можуть зберегти чи видрукувати сторінку самостійно, щоб порадитись з батьками в зручний час.

4. Доречно ігнорувати поодинокий  негатив. Одноразові образливі повідомлення найкраще ігнорувати, часто в результаті цього кібербулінг на початковій стадії і зупиняться. Якщо ж реагувати на негативні коментарі, комунікація продовжується.